Sunday 9 September 2018

Kursus Lobster Air Tawar (LAT)

Saya telah menghadiri kursus LAT bagi menambah ilmu mengenai penternakan LAT ni..... maklum le sebelum ni pakai bela je... Memang dah lama rancang untuk sertai mana-mana kursus mengenai LAT ni tepi semua jauh-jauh...kebanyakannya di KL....kebetulan terjumpa satu promosi kursus LAT di JB dan jatuh pada tarikh cuti, so apa lagi terus daftar nama....

Kursus anjuran Gading Emas Venture (FB:Info Lobster Air Tawar) telah diadakan di Damansara Aliff pada 8/9/2018, dari pukul 10.00 lagi hingga 2.00 petang... seramai lebih kurang 22 orang menghadiri yang terdiri dari pelbagai latar belakang dan ada peserta yang datang dari Kelantan. Tetapi antara semua peserta tu hanya saya dan seorang peserta dari Air Tawar telah mula membela LAT secara suka-suka.

Banyak ilmu baru telah dikongsikan oleh En Firdaus Nawawi mengenai LAT...dari setting kolam, kualiti air, pemakanan, pembiakan hinggalah pemasaran. Alhamdulillah

En Firdaus Nawawi sebagai penceramah

Peserta kursus LAT JB

Setiap peserta diberikan sepasang induk LAT dan bekalan makanan sebagai permulaan (bagi perserta yang baru bermula). Setelah tamat kursus terdapat beberapa orang peserta membeli LAT tambahan (RM3 seekor). Syarikat ini juga ada menjual EM (Effective Microorganisms) bagi memastikan bakteria jahat tidak menganggu LAT. Didoakan semua peserta berjaya dalam menternak LAT walaupun hanya sekadar 'suka-suka' atau sekala kecil.

Bagi sesiapa yang berminat untuk menyertai kursus LAT boleh le menghubungi En Fidaus Nawawi atau Gading Emas Venture atau cari di Facebook Info Lobster Air Tawar.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete