Saturday 6 October 2018

Projek LAT dalam kolam kanvas

Projek pemeliharaan LAT dalam kolam plastik nampaknya kurang berjaya dan boleh dikatakan tidak berjaya 100% disebabkan beberapa perkara. Masalah utamanya LAT 'lari dari rumah', kemahiran/pengetahuan menjaga kualiti air, penyakit tail blister dan lain-lain lagi.... Setiap hari ada je LAT kecundang. Walaupun projek LAT suka-suka ni gagal tetapi pengalaman yang dilalui banyak perkara telah dipelajari

Pada mulanya rasa putus asa gak tapi oleh kerana ada 2 ekor  induk yang bertelur sehingga kini telah berada pada tahap 3 iaitu usia telur 20-23 hari (sehingga coretan ini ditulis).

Perancangan awal  ingin membina kolam simen tetapi oleh kerana masalah-masalah diatas serta bajet kurang maka pemilihan kolam kanvas adalah jalan terbaik (kalau melingkup modal kecil..kanvas boleh buka dan jual atau pelihara ikan talapia ke... keli ke.....huhuhuhu...

Pencarian saiz kanvas yang diingini dilakukan melalui Mudah.com...FB...Shopee dan dengan harga yang berpatutan tempahan dibuat dengan saiz 11x3x3 kaki dari pembekal di Sabah. Dengan harga RM300 siap kos penghataran adalah murah jika dibandingkan tempahan di Semenajung dengan harga RM475.

Sebelum kanvas sampai kerja-kerja menyiapkan rangka kolam dibuat dahulu. Menggunakan kayu terpakai dan baharu...so jadi le rangka kolam....senget pon senget laaa janji hasil tangan sendiri yang amatur.

Frame dah siap tinggal tunggu kanvas sampai...
Setelah seminggu menunggu, sampai le kanvas yang ditempah khas...
Terkurang sedikit ukuran frame yang dbuat... maklum le amatur yang buat.

Proses memasukkan air

 Try test ada kebocoran x?.... budak ni merasmikan kolam....


Rendam Clorox bagi menghilangkan bau plastik....saya rendam dalam 3 hari....

Setelah dipastikan tiada kebocoran, saya rendam kolam dengan Clorox bagi menghilangkan bau plastik...kang pening lak LAT nanti.... Selepas tu rendam dengan air garam lah...3 hari gak bagi menghilangkan kesan-kesan Clorox dan membersihakan kolam dari bakteria-bakteria yang tidak sepatutnya.

Kemudian saya rendam dengan air paip selama 4 hari sambil mesin air berfungsi bagi kitaran air.


Hisan agar kolam sama dengan keaadan semulajadi....

Beberapa jenis lumut antaranya hydrilla yang dibeli di kedai akuarium dan diambil dari sungai. Selain membekalkan okesigen dalam air, ia juga menjadi makanan pada LAT


So pada Jumaat (5/10/2018) benih LAT diambil setelah temujanji dibuat dengan pembekal benih LAT di Kota Tinggi (En Yacob). Harga seekor LAT bersaiz 3 inci adalah RM3 manakala induk LAT yang bersaiz 4 inci berharga RM5 seekor. Beliau mempunyai ladang LAT dan mampu membekal LAT dengan jumlah yang banyak.
Benih LAT yang telah diasingkan oleh pembekal.

Benih LAT bersaiz 4 inci

Benih LAT bersaiz 3 inci yang saya beli..ada 100 ekor
So bermula 5 Oktober 2018 projek LAt dalam kanvas dimulakan. Diharapkan projek kali ini menjadi dan berjaya.

5 comments:

  1. Assalam.. Menarik cerita ni. Ada berita terkini ttg penternakan dlam kanvas ni Bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je...suka2...membiak gak walaupun sy x asingkan yg bertelur tempat lain

      Delete
  2. bos kolam ni kalau 1m persegi berapa ekor boleh masuk??.. sy bru nk bljar..

    ReplyDelete