Tuesday 27 March 2018

Cubaan menterbak lintah

Selepas kegagalan menternak keli, pakcik cuba pula menternak lintah....sama le, aku hanya memberi sedikit modal dan lebih banyak sokongan moral je....modal agak besar juga yang mana perlu membeli tangki air yang besar, kos makanan dan harga benih lintah...tak silap pada waktu tu seekor berharga 40-45 sen mengikut saiz.

Saiz benih yang dibeli

 Benih lintah

Kapur perlu diletakkan disekeliling tong agar lintah tidak memanjat keluar untuk melarikan diri kerana belum menyesuaikan diri pada keadaan baharu

4 buah tangki air yang besar sebagai permulaan dan diletakkan dibawah bangsal

Di bahagian bawah diletak tanah dan pokok kiambang sebagai penaung

Lintah berkumpul di tepi tong

Benih-benih lintah

Benih lintah yang dibeli dari Negeri Sembilan


Membela lintah sebenarnya lagi rumit dari membela ikan keli.... Lintah akan mati atau lari jika PH dan suhu air yang tidak sesuai dan sebagainya. Makanan utamanya adalah darah belut atau ikan keli hidup yang diletakkan dalam jaring khas . Belut atau ikan keli besar diberi seminggu sekali bagi setiap tong. Harga belut juga agak mahal sekitar RM6-10 seekor dan sukar diperolehi.

Projek ini juga gagal disebabkan pengetahuan mengenai lintah agak kurang, tiada kursus khas dihadiri bagi menternak lintah. Belajar teknik menternak hanya dari website dan blog sahaja. Pada sesiapa yang ingin menternak lintah disarankan anda menghadiri kursus khas.


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete